Sau med bjelle 🐑 🚶‍♂️⛰

1 augustus 2020 - Skeikampen, Noorwegen

Ofwel schaap met bel.

Vanochtend werden we gewekt door een schaap met een bel om zijn nek die aan het blaten was. Weer eens iets anders dan door de meeuwen thuis.

Schapen bij ons appartement
Na het ontbijt maken we een wandeling in de omgeving.

SkeikampenSkeikampenSkeikampen

We gaan ook voor het eerst geocachen. Een collega van mij deed dat ook tijdens een studiereis en dat vond ik toen wel grappig, dus het leek me wel leuk om ook met ons gezin te gaan doen.

Het basisidee is dat personen waar ook ter wereld, caches (een ‘schat’) verstoppen en de locaties van deze caches delen door op internet hun exacte positie te melden in een app. Andere GPS gebruikers gebruiken deze coördinaten om deze caches te vinden. De caches zijn bijvoorbeeld verstopt in een kistje of plastic bakje maar het kan ook iets anders zijn. Daarin zit een logboek waar je als vinder je naam ik achter kunt laten. Ook zitten er ruilitems in. Aan de vinder wordt gevraagd iets uit te cache te nemen en hiervoor in de plaats weer iets achter te laten.

Na een wandeling in de omgeving zien we op de app dat er eentje in de buurt moet zijn en gaan we op zoek. De cache bevind zich in de buurt van een klein kerkje en na het lezen van de aanwijzingen vind ik het plastic doosje al snel achter een rotsblok.

Op zoek naar onze eerste cache ooitVerstopplek cacheEerste cache ooit gevonden!

Esmée schrijft onze naam in het boekje.

Logboek cache
Thijmen vindt het erg leuk en vraagt enthousiast of we nu de volgende gaan zoeken maar helaas ligt er niets meer in de buurt.

Na een wandeling van 6 kilometer komen we weer aan bij ons appartement. Daar eten we wat en daarna gaan we de Skeikampen beklimmen. Op deze berg van 1124 hoog hebben we uitzicht vanuit ons appartement.

Op weg naar de Skeikampen voor een beklimming

Volgens de receptie is de beklimming ervan goed te doen en ligt het aan je wandeltempo hoe lang je er over doet om hem te beklimmen. Het record staat op 15 minuten. Nou, dat halen we niet! Ik weet niet of die persoon de berg opgerend is of zo, maar wij beklimmen hem in 1 uur. De klim is op sommige delen best pittig en we houden een paar keer een korte pauze.

Op de berg Skeikampen

Ook hier bij deze picknicktafel met schitterend uitzicht op Skeikampen.

Picknicktafel op de SkeikampenSkeikampen
We zien ook ons appartementencomplex liggen.

Bovenaan de berg worden we beloond met een prachtig uitzicht op de omgeving.

Bovenop de SkeikampenBovenop de SkeikampenUitzicht vanaf de SkeikampenMeertje bovenop de berg

Noorse vlag
Daarna dus weer naar beneden. Normaal gesproken gaat dat makkelijker maar dat vond Wim geen goed idee. Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan? We nemen een andere route naar beneden. In eerste instantie lopen we nog op het wandelpad maar op een gegeven moment zien we het pad niet meer dus moeten we op een andere manier beneden zien te raken. Dat lukt op een gegeven moment, maar vraag niet hoe.

Bovenop de Skeikampen

Uiteindelijk komen we weer op het normale pad terecht en dit is een leuke route met een mooie omgeving.

Wandeling in het dalWandeling in het dal
Na circa 2,5 uur zijn we weer terug bij het beginpunt en een mooie ervaring rijker!

Terug in het appartement nemen we een welverdiend hapje en drankje en gaan Wim en ik naar de Rema 1000 supermarkt in Gausdal. Dit stond eigenlijk voor morgenochtend op het programma maar we kwamen er achter dat ze morgen (zondag) dicht zijn. Dus halen we nu maar alvast de grotere boodschappen voor de komende dagen die hier in de nabijgelegen buurtsuper slecht te verkrijgen zijn.

Op het menu staat vanavond macaroni. Na het eten werk ik aan dit verslag en is de rest ook lekker aan het chillen.

Morgen willen we de Peer Gynt Vegen gaan volgen; een bekende route langs mooie dorpen in de omgeving van ongeveer 60 kilometer. De route start vlakbij onze accommodatie.

1. Sasja:
    2 augustus 2020
    Wat een energie steek he hierin. Heel leuk om mee te genieten. Blijf je volgen.
  2. Familie Kroon:
    2 augustus 2020
    Leuk dat je ons volgt Sasja!