Ny vannet, solen og naturen ⛰🌲💦🐟☀️

12 augustus 2020 - Tinn, Noorwegen

Ofwel genieten van het water, de zon en de natuur.

Vanmorgen doen we rustig aan en gaan we na een laat ontbijt richting Rjukan dat op circa 20 minuten rijden ligt. Daar gaan we heen voor de boodschappen maar ook om de bekende zonnespiegels te bekijken.

Het verhaal hierachter gaat als volgt:

Van september tot en maart ligt het dorpje Rjukan volledig in de schaduw van de omliggende bergen.

Rjukan
Aan de overkant van het dal, bovenop de berg, daar is het wel zonnig. Daar zijn nu spiegels geplaatst zodat het zonlicht teruggekaatst wordt in het dorp.

Ongeveer 100 jaar geleden is het idee van de spiegels al ontstaan, maar dit bleek toen te technisch en te duur om te plaatsen. Er is toen een kabelbaan gebouwd naar de berg waar wel zon kwam, zodat de bewoners naar boven konden om van het licht en de warmte te genieten.

Uiteindelijk zijn de spiegels er wel gekomen (februari 2013) Ze zijn door helikopters op de berg geplaatst. De 3 spiegels draaien mee met de zon. Het computersysteem van de spiegels draait op zonne-energie. De spiegels die nu geplaatst zijn op 450 meter hoogte, verlichten een plek op het marktplein, midden in het dorp.

Op de eerste foto zie je de berg met daarbovenop een wit puntje, dat zijn de spiegels. Op de tweede foto zie je de spiegels ingezoomd.

RjukanZonnespiegels Rjukan

Op het marktplein vind je ook fonteinen.

Rjukan
Na het inslaan van de boodschappen gaan we weer naar het huisje waar we gaan lunchen. Daarna lopen we naar het meer vlakbij (Kvitåvatn). Wim duikt als eerste het koude water in en even later gaan de kinderen ook. Ik waag me er niet aan; mij te koud.

KvitåvatnKvitåvatnKvitåvatn
Wim en Thijmen gaan daarna vissen (helaas niets gevangen) en Esmée en ik maken een rondje over het meer met de waterfiets. Kvitåvatn

Dit zijn 2 sauna’s, gelegen op het water. Een unieke belevenis als je er van houd.

Sauna’s aan meer Kvitåvatn

Daarna gaan we met z’n vieren op de waterfiets. De hengel gaat ook mee, maar ook nu weer geen succes.

KvitåvatnKvitåvatn
Terug in het huisje steekt Wim de barbecue aan die we mochten lenen van het park. Kvitåvatn FjellhytterKvitåvatn FjellhytterKvitåvatn Fjellhytter

We sluiten de dag af met een duik in het binnenzwembad van het Gaustablikkkhotel dat vlakbij ligt en waar we als gast van Kvitåvatn Fjellhytter gratis gebruik van mogen maken. De kinderen vinden het heerlijk!

Zwembad Gaustablick hotelJacuzzi Gaustablick hotel
Ik lig ondertussen buiten op een ligbedje van de zon en het mooie uitzicht te genieten.

Uitzicht bij zwembad Gaustablick hotel
Morgenmiddag willen we weer naar het zwembad gaan en morgenochtend staat een bezoek aan de berg Gaustatoppen op het programma.

Sees I morgen!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Sylvia Ooms-Star:
    12 augustus 2020
    Opnieuw prachtig. Volgens mij zijn Sergio Hermes en Axel (kookprogramma) ook in zo'n sauna geweest. Toen was het slechter weer 🌧☔
    Groetjes 👋