God morgon! 🇸🇪

31 juli 2020 - Skeikampen, Noorwegen

Ofwel goedemorgen in het Zweeds.

We zijn vanmorgen om 9 uur in Göteborg aangekomen. De mannen hebben goed geslapen en Esmée en ik redelijk. Dat lag overigens niet aan het bed of de boot maar ik heb persoonlijk altijd dat ik de eerste nacht op reis slecht slaap. Te druk in mijn hoofd van alle indrukken denk ik.

Om 08:45 uur zitten we fris en fruitig aan het ontbijt. Er staat een uitgebreid buffet voor ons klaar. Een medewerkster loopt met ons mee en schept wat we willen eten voor ons op het bord. Gaat helemaal prima zo en Coronaproof.

Ontbijt Stena Line
Na het ontbijt gaan we naar de Yacht Club, ofwel het zonnedak waar het goed toeven is in het zonnetje.

Stena LineYacht Club

We zijn bijna in Göteborg aangemeerd en passeren wat eilandjes en de mooie Zweedse scherenkust.

Eilandje met vuurtoren en huisjeZweedse scherenkust
Er wordt omgeroepen dat een ieder in zijn hut moet wachten totdat het deknummer waar je auto geparkeerd staat wordt omgeroepen. Met deze maatregel wordt ook voorkomen dat er teveel mensen tegelijkertijd bij de lift en het trappenhuis zijn. Ons dek wordt als eerste omgeroepen. We lopen zonder oponthoud naar onze auto die helemaal vooraan staat en we kunnen dan ook direct weg rijden.

Stipt om 09:45 uur rijden we de boot weer af. We zijn het er over eens dat dit een erg leuke manier is om op je vakantiebestemming te komen. De kinderen vonden het erg leuk aan boord.

En dan op naar Noorwegen! Het is zonder stops zo’n 6 uur rijden naar Skeikampen waar zich onze eerste vakantiewoning van onze rondreis bevindt.

Daarvan rijden we ca 2 uur door Zweden. Zweden heeft op dit moment code oranje gekregen van onze regering wat betekent dat je na terugkomst in Nederland 2 weken in quarantaine moet. Dit geldt niet als je, net zoals wij, zonder stops of overnachting door het land rijdt. Ook de Noorse regering laat dit toe mits je dus direct door rijdt.

ZwedenIkea

Om 11:45 uur komen we bij de Noorse grens aan waar ons gevraagd word of we uit Nederland komen en of we van de ferry komen. We hoeven geen paspoorten te laten zien en er is geen controle op hoeveel alcohol we invoeren. Nu hebben we ons exact aan de douaneregels gehouden dus dat was op zich geen probleem geweest. Wim en ik zeiden wel op hetzelfde moment. Nou, we hadden wel meer mee kunnen nemen! #AA ;)

Grensovergang bij Berg I Østfold
Na een uurtje te hebben gereden stoppen we bij een klein winkelcentrum voor een lunch bij de Subway.

De eerste indruk van Noorwegen is goed en het weer werkt met zo’n 25 graden ook goed mee.

OnderwegOnderweg

Enkele uren later stoppen we bij een Rema 1000 supermarkt in Gausdal die op ca 20 minuten van onze accommodatie ligt en waar we alvast wat eten voor vanavond en morgenochtend inslaan. Voor vanavond staat er pizza op het menu want voor koken hebben we vandaag geen energie meer.

Om ca 17:30 uur komen we bij onze accommodatie, Gausdal appartementen, in Skeikampen aan.

Skeikampen is een plaats waar je in de winter kunt skiën. De skilift en de piste zijn vlakbij en bij de receptie liggen zelfs nog sneeuwscheppen en zakken strooizout bij de ingang. De omgeving waar we in zitten lijkt veel op de Alpen vinden we.

Ons appartement bevindt zich in een gebouw met meerdere appartementen.

Appartementen Gausdalen

De eerste indruk binnen is heel goed. Het is een typisch wintersportchalet met veel hout, een open haard en een leuke inrichting. We hebben 3 slaapkamers en 2 badkamers waarvan 1 met sauna.

Eethoek GausdalenZithoek GausdalenScandinavisch stapelbed met breed onderbedOuderslaapkamer Gausdalen
Vanaf het ruime appartement hebben we vanaf ons balkon uitzicht op een berg. In de omgeving lopen veel schapen met een bel om hun nek.

Vanaf ons terras in GausdalenUitzicht Gausdalen

We verblijven hier 4 nachten.

Voor morgen hebben we nog niets concreets op de planning. Dat zien we dan wel; het is tenslotte vakantie!

1. Nel Ooms:
    1 augustus 2020
    Ziet er mooi uit, geniet er van met elkaar. Fijne vakantie! Groetjes Rob en Nel.
  2. Familie Kroon:
    2 augustus 2020
    Dank je!
  3. Sasja:
    3 augustus 2020
    Geweldig Bianca.
    Ziet er prachtig uit.
    En leuk dat je een reisblog maakt. Kost je veel tijd.
  4. Familie Kroon:
    3 augustus 2020
    Dat valt reuze mee Sasja en ik vind het leuk om te doen, dus dat scheelt. Is later ook leuk om weer terug te kunnen lezen wat we nu ook alweer allemaal gedaan hebben.