Peer Gynt Vegen 🐑🐄

2 augustus 2020 - Skeikampen, Noorwegen

We starten langzaam op vanmorgen en om 11 uur gaan we op pad. We gaan de bekende Peer Gynt route rijden. Je rijdt ongeveer 60 kilometer over een onverharde weg. De route begint vlakbij ons appartement en je betaald 85 kroon (circa € 8,50) tol. Het is een woeste en bergachtige omgeving en de weg is alleen in de zomermaanden geopend.

De omgeving is erg mooi. Dit is de route:

Peer Gynt Vegen

Onderweg stuitten we op een groep koeien die de weg blokkeren. Ze zijn niet onder de indruk van ons en blijven gewoon op de weg staan. Dus rijden we langzaam op ze af waarna ze gelukkig toch wel aan de kant gaan.

Peer Gynt Vegen

Het plaatsje Listulhøyda is met 1053 meter hoogte de hoogst gelegen plaats op de route.

Hey hoogste punt van de Peer Gynt VegenPeer Gynt VegenPeer Gynt Vegen
We zien op de app dat hier ook een cache moet zijn, dus gaan we op zoek. We moeten door een zompige bodem lopen vol mos om bij de boom te komen waar de cache in verstopt is. Het blijkt een kokertje te zijn die in de boom hangt. Wim spot hem als eerste. In de koker zit een logboek met namen van mensen die de cache eerder hebben gevonden. We zijn vergeten een pen mee te nemen maar registreren de vondst wel in de speciale app.

Peer Gynt VegenPeer Gynt Vegen
Op zoek naar de volgende cache rijden we langs een idyllisch plekje met een picknicktafel. Daar willen we op zeker gaan lunchen! Maar eerst even een stukje doorrijden naar de volgende cache. Daar aangekomen blijkt er alleen nog een touw te hangen en is de cache zelf al weg. Jammer!

Dit is onze lunchplek; heb ik teveel gezegd?

Peer Gynt VegenPeer Gynt VegenPeer Gynt Vegen
We vervolgen onze route over de Peer Gynt Vegen. Onderweg liggen er opvallend veel schapen langs de weg. Deze zijn lekker aan het chillen.

Peer Gynt Vegen
We zien een mooi meer waar we willen stoppen om te kijken of Thijmen er kan vissen maar het blijkt geen handige plek.

Wel stuiten we op een zogenaamde Gapahuk. Uit het bordje dat er bij hangt maken we op dat dit soort hutjes over heel Noorwegen verspreid liggen. Ze dienen als schuilplaats bij slecht weer en er wordt soms zelfs in overnacht; zelfs in de winter. Het vuurtje dat je er kan stoken houd je dan warm.

Peer Gynt VegenPeer Gynt Vegen
Als we de Peer Gynt Vegen hebben gedaan rijden we door naar de plaats Ringebu. Hier is één van de 28 staafkerken (stavkirke) in Noorwegen te vinden. Deze stavkirken zijn geheel uit hout opgetrokken. Ze zijn gebouwd in de tijd van de Vikingen toen het Christendom in Scandinavië werd verspreid.

Deze kerk dateert uit de 13e eeuw.

We zijn hier even na drie uur en om 3 uur sluit de kerk dus we hebben geen kijkje binnen kunnen nemen maar van buiten vind ik hem persoonlijk ook al heel bijzonder.

StavkirkeStavkirkeStavkirke
Vanaf Ringebu is het nog circa 1 uur rijden naar het appartement. Onderweg begint het te regenen. Gelukkig is het de rest van de dag wel droog geweest.

Morgen staat Lillehammer op de planning.

Sees I morgen! (Tot morgen)

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Sylvia Ooms-Star:
    3 augustus 2020
    Hey Kroontjes. Ik heb zojuist alle voorgaande blogs gelezen. We hebben er zin in, zo'n Noorse reis 😆 btj Noors leren. Prachtig land en jullie boffen dat het nu zo rustig is. Veel plezier en veilige kilometers. Blijf gezond! 😷 Liefs Willem en Sylvia.
  2. Familie Kroon:
    3 augustus 2020
    Tusen takk! (hartelijk dank)