Norge, vi kommen! 🇳🇴

31 juli 2020

Ofwel Noorwegen, we komen er aan!

Althans na nog 1 nachtje slapen op de boot dan.

Om 07:15 uur vertrokken we vanuit huis met onze huurauto, een Ford Focus Wagon. Deze hebben we gehuurd omdat de Polo te klein is voor de bagage en we met de elektrische Golf maar een actieradius van ca 200 kilometer hebben. Nu hebben we een flinke kofferbak en er gaat dan ook genoeg mee zoals boodschappen waaronder chips, chocolade, bier en wijn omdat deze producten in Noorwegen belachelijk duur zijn.

Na een uurtje rijden maken we een pitstop bij Starbucks.

Caramel Frappaccino
Zonder files rijden we de grens over naar Duitsland. De lunch gebruiken we bij een wegrestaurant. Hier zit een restaurant van de keten Nordsee Fisch. Die blijkt echter gesloten dus wordt het geen vis maar patat met curryworst. Ook goed. CurryworstCurryworst met patat
In het restaurant moeten we ook voor het eerst mondkapjes dragen.Mondkapjes
In Duitsland kunnen we, behalve bij Hamburg, ook overal goed door rijden.

Om 15:05 komen we op de Swedenkai in Kiel aan waar we oog in oog staan met het grote, mooie schip van Stena Line, de Germanica.

Stena Germanica
We parkeren de auto in de meest rechtse rij en lopen naar het grote gebouw recht voor ons waar zich de incheck bevind.

Wachten tot we aan boord mogenStena Germanica
Omdat we nog erg vroeg zijn, staat er geen rij maar zijn we direct aan de beurt. We ontvangen de boardingpass die meteen dient als keycard voor de hut en we horen dat we morgen van 08:00-08:45 uur kunnen ontbijten.

Het boarden begint pas vanaf 17:00 uur en om de tijd te doden wandelen we naar de haven en daarna naar het centrum, dat heel dichtbij de kade ligt.

Centrum Kiel

Bij een ijssalon scoren we een heerlijk ijsje.

Ijsje eten in Kiel

Inmiddels is het 16:15 uur en lopen we weer richting de boot waar we kort daarna met de auto het autodek op mogen rijden.

We staan helemaal vooraan op het dek. Na onze tas met daarin wat spullen voor vannacht te hebben gepakt lopen we via de trap naar de 9e etage. Er is ook een lift maar in die ruimte was het erg krap en kon je slecht afstand bewaren.

We moeten even zoeken naar ons hutnummer. Deze bevindt zich helemaal aan de andere kant van het schip. De kinderen zijn blij verrast als we onze 4-persoonsbuitenhut betreden. Er staan 2 benedenbedden en 2 bovenbedden in en er staat een tasje voor ze klaar met een pakje drinken, snoep en een knuffeltje.

4-persoonsbuitenhut

Kiel

Om 18:45 uur staat het diner voor ons gereserveerd in het buffetrestaurant “Taste”. Vanwege het Corona-virus wordt er echter geen buffet maar een 3-gangendiner met 2 keuzes per gang geserveerd. Bij zowel het voor-als het hoofdgerecht kun je telkens kiezen uit vis of vlees. Wij kiezen van alles wat en het smaakt allemaal prima. Bij het diner zijn gratis softdrinks, bier en wijn inbegrepen. Wij hadden voor een kleine toeslag een tafel aan het raam gereserveerd en dat was zeker de moeite waard.Restaurant Taste KalfsvleesZalm
Het schip voer volgens planning stipt om 18:45 uur weg. Wij bekeken dit nu vanaf het restaurant maar je kunt het ook vanaf het bovendek buiten bekijken.

Na het diner kijken we nog wat rond op het bovendek en in de taxfreewinkel.

Yacht ClubStena Line
Het valt ons op dat het erg rustig is aan boord; zeker voor het hoogseizoen. Het restaurant was nauwelijks bezet en ook op het bovendek waren we de enige. Dat zijn duidelijk de gevolgen van de Corona- crisis.

Om 21:30 uur zijn we terug in de hut en om 22:30 uur gaan de luikjes dicht. Het was een mooie eerste dag.

Tot morgen!