I dag er min bursdag 🎉🎈🎁🎂

5 augustus 2020 - Straumgjerde, Noorwegen

Ofwel vandaag is mijn verjaardag!

We beginnen de dag met een lekker ontbijt van geroosterd brood met een gebakken ei. Daarna mag ik de kado’s gaan zoeken die de kinderen in de woonkamer hebben verstopt. Tot hun teleurstelling vind ik ze vrij snel. Komt vast door het zoeken naar caches de afgelopen dagen; ik heb ervaring opgebouwd 😉

Ik krijg een mooie tekening van Thijmen, parfum, een tas en een zelfgemaakt boekje van Esmée met daarin vakantiebestemmingen van A tot Z waar ik ooit geweest ben. Superleuk!

Kado’s uitpakkenKado’s
Daarna vertrekken we richting Stranda waar we eerst naar Stranda Bakeri gaan voor brood en wat lekkers voor onderweg. De bakkerij wordt gerund door een Nederlands echtpaar. Ze hebben zelfs een Nederlands pinautomaat waarin ik word “bedankt voor mijn betaling “.

Het Nederlandsk brød, de Berliner bol en de Noorse appelflappen die we kopen blijken later die dag ontzettend lekker te zijn.

Stranda Bakeri
We nemen de ferry naar Liabygda van 10:45 uur en vervolgen onze route naar de Trollstigen. Daar doen we ongeveer 1,5 uur over.

Onderweg komen we langs het Valldal waar we een bulderende waterval zien en een fotogeniek bruggetje.

ValldalValldalValldal

Ook maak ik foto’s bij een rivier en van het gentiaan dat je hier ontzettend veel langs de weg ziet groeien.

ValldalValldal

Dit vond ik ook een mooi plaatje...

Valldal
En dan komen we bij de Trollstigen aan. Ik weet zeker dat we “geluk” hebben dat het Coronatijd is want anders zou het hier ongetwijfeld megadruk zijn, maar nu valt dat reuzemee. We parkeren de auto bij het viewpoint en maken de volgende gave foto’s:TrollstigenTrollstigen

Op deze foto heb je een goed overzicht van de Trollstigen. Met een hellingsgraad van 9% bestaat deze bergweg uit 11 haarspeldbochten. Rondom de weg zijn hoge bergen. De bergen hebben allemaal statige namen als Kongen (‘de Koning’), Dronningen (‘de Koningin’) en bisschop (‘de bisschop’).

Overzicht Trollstigen
Onder het kopje Video’s heb ik een kort filmpje geplaatst.

Aan het einde van de weg vind je een souvenirshop waar ik een foto maak van deze trollen.

TrollstigenTrollstigen
We gaan via een andere route terug naar ons huisje.

Wachtend op de ferry van Liabygda naar Stranda zien we nog een schip van de Hurtigruten varen.

HurtigrutenFerry Liabygda naar Stranda
Voordat we naar huis gaan doen we nog even wat boodschappen bij de Rema 1000.

“Thuis” aangekomen maak ik in mijn eentje een korte wandeling in de omgeving van het huisje.

Omgeving huisjeOmgeving van ons huisjeOns huisje
Met enige regelmaat loopt er ook een groepje koeien voorbij.... 🐄🐄🐄

KoeienoptochtKoeienoptocht
Als ik terug kom heeft Wim de open haard al aangezet. Ja, je leest het goed. Terwijl jullie een hittegolf beleven en de bbq aansteken, zitten wij gewoon bij de open haard. Ondanks het mindere weer had ik deze dag toch niet willen missen.....Happy Birthday to me

Sees I morgen!

1. Sylvia Ooms-Star: