Atlanterhavsparken 🐟🐧 og Ålesund ⛰

6 augustus 2020 - Ålesund, Noorwegen

Vandaag staat er een dagje Ålesund op het programma.

We rijden naar Magerholm waar we om 09:45 uur de ferry naar Ørsenet nemen.

Ferry

Een uurtje later komen we bij Atlanterhavsparken in Ålesund aan. Dit is een van de grootste zoutwateraquaria van Noord-Europa.

Atlanterhavsparken Ålesund
Na het betalen van 570 kroon (ca € 57-,) kunnen we naar binnen. Daar zien we verschillende kleine en grotere aquaria. Ze laten zien welke dieren er in de Noordzee leven.

Er is ook een ruimte waar je met een groep van maximaal 35 personen ongeveer een kwartier naar binnen mag en waar je onder andere krabben en zeesterren kunt vasthouden en ook kunt vissen. Een medewerker doet een grote garnaal aan je haakje en dan kun je proberen of je de krabbetjes kunt vangen. Het lukt Thijmen bijna. Als hij beet lijkt te hebben laten de krabben alsnog weer los. Toch vindt hij het erg leuk om te doen.Atlanterhavsparken ÅlesundAtlanterhavsparken ÅlesundAtlanterhavsparken ÅlesundAtlanterhavsparken ÅlesundAtlanterhavsparken Ålesund
Daarna gaan we naar buiten. Daar zijn de verblijven van de pinguïns, zeehonden en otters.

Thijmen heeft een onderonsje met een pinguïn.

Atlanterhavsparken Ålesund

Atlanterhavsparken is heel mooi gelegen.

Atlanterhavsparken Ålesund
Het is inmiddels half 1 als we klaar zijn met het bezoek en we rijden naar het centrum van Ålesund waar we op zoek gaan naar een plek om te lunchen. We vinden een heel leuk plekje met mooi uitzicht op de gekleurde huisjes waar we fish&chips bestellen. De vis is gemaakt van kabeljauw. Die zagen we even daarvoor zwemmen. Het smaakte erg lekker!

ÅlesundFish&Chips Ålesund
Na de lunch maken we een wandeling door het centrum en langs de fotogenieke gekleurde huizen.ÅlesundÅlesundÅlesund
We zien tevens een schip van de beroemde Hurtigruten liggen. Hurtigrutenschip
Na de wandeling in het centrum gaan we naar het hogergelegen Aksla viewpoint. We parkeren de auto en lopen nog een kleine 2 kilometer naar het uitzichtpunt.Ålesund
Onderweg komen we nog een frambozenstruik tegen; ze smaken goed.Frambozen gepluktFrambozen zoeken
Bij het uitzichtpunt hebben we een heel gaaf uitzicht over de stad.Uitzicht vanaf Aksla Viewpoint op ÅlesundÅlesund
Hierna wandelen we naar de auto en rijden terug naar het huisje.

Daar blijkt de WiFi het niet goed meer te doen (érg langzaam), dus gaan de kinderen maar Monopoly spelen. 😄

Potje Monopoly
Morgen vertrekken we alweer naar de derde bestemming van onze rondreis: Myrkdalen. Benieuwd wat we daar weer allemaal gaan ontdekken....

1. Sylvia Ooms-Star:
    6 augustus 2020
    Dank je wel voor weer een mooie inkijk 🐟⛰🏞👋
  2. Papa en mama:
    7 augustus 2020
    Mooi museum lijkt erg op het museum in Düsseldorf Duitsland.Prachtige omgeving weer.