Fossefall og fjorder 🏞🌲⛰

9 augustus 2020 - Myrkdalen, Noorwegen

Ofwel watervallen en fjorden.

Vandaag verlaten we aan het einde van de morgen ons huis voor een mooie rit in de omgeving van Myrkdalen.

We rijden eerst naar Stalheim waar we de Stalheimsfossen willen bezichtigen. We zien wel een bordje staan dat de richting aanwijst van waar de wandeling zou moeten beginnen, maar als we die richting oplopen houdt het ineens op qua wegbewijzering.

Stalheim
We horen in de verte wel de waterval al bulderen, dus lopen we zelf maar in die richting. Normaliter kun je deze eenrichtingsweg met de auto volgen, maar nu staat er een slagboom voor die dit verhindert. Het is een weg met 18% stijgingspercentage.

Stalheimskleiva
We lopen eerst naar beneden dus dat gaat prima (even later weer omhoog valt vies tegen 😉). Het is echt een schitterende omgeving.

StalheimskleivaStalheimskleivaStalheimskleivaStalheimskleiva
We ontdekken dat er zelfs 2 watervallen zijn. De ene is de Stalheimsfossen en de andere de Sivlefossen.

Stalheimskleiva

Het is hier ook megarustig. Op één stel na komen we helemaal niemand tegen.

Ik heb 2 video’s geplaatst van de Stalheimskleiva, dat is de naam van dit gebied.

Op deze foto (niet zelf gemaakt) zie je duidelijk hoe het gebied er uit ziet.

Overzicht Stalheimskleiva

We vervolgen onze weg naar Aurland waar we naar het Stegastein Viewpoint willen gaan.

Onderweg passeren we een plek waar we stoppen voor wat foto’s en meteen gaan lunchen. Gave plek toch?

AurlandsfjordLunch AurlandsfjordAurlandsfjordAurlandsfjordAurlandsfjordAurlandsfjord

De omgeving ook gefilmd; zie video’s.

Het viewpoint is een langwerpig platform van staal en larikshout gemaakt met uitzicht op het onderliggende Aurlandsfjord. Het geheel is 4 meter breed en 30 meter lang en ligt 640 meter boven de zeespiegel. Een dikke glazen plaat aan het einde van het platform verbetert de ervaring van het machtige landschap en geeft een uniek uitzicht op het fjord. Aldus de beschrijving van Wikipedia.

Stegastein Viewpoint
En ze hebben niets teveel gezegd....Stegastein ViewpointAurlandsfjord

Stegastein Viewpoint
Daarna rijden we dezelfde smalle weg weer omlaag. We moeten regelmatig stoppen om andere auto’s te laten passeren. Ook een paar keer een stukje achteruit rijden maar dat gaat onze chauffeur gelukkig goed af. 😄

Ik heb nog een stukje van de weg gefilmd vanuit de auto die je terug kunt vinden onder het kopje video’s.

Om circa half 4 zijn we weer terug in het huis en genieten we van de zon die zich eindelijk weer een keer laat zien. Direct maar mijn bikini aan gedaan ☀️👙 en aan mijn kleurtje gewerkt 😉

Terras Myrkdalen Mountain Resort
Morgen is onze laatste volle dag in Myrkdalen. Er staat een bezoek aan Bergen op het programma dat op circa 2 uur rijden ligt. Dit moet een hele leuke plaats zijn; we gaan ons laten verrassen...

Sees I morgen!

1. Sylvia Ooms-Star:
    10 augustus 2020
    Oh wat een prachtig land met schitterende uitzichten 🏞👍 genieten jullie er maar fijn van. 😊👋